skip to Main Content
Business Aikido Principe 3 – ‘Ontspan Volledig’

Business aikido principe 3 – ‘Ontspan volledig’

Speciaal voor jou en voor jouw team post ik vanaf 18 juni om de week een blog waarin ik één van de 8 aikidoprincipes uit mijn boek ‘Business aikido’ uitwerk naar praktische waarde voor op de werkvloer. Voor een optimale start na het zomerreces met minder stress, minder fricties en met meer rust, evenwicht, resultaat en werkplezier.

Business aikido ontving een shortlistnominatie voor Managementboek van het jaar 2019 en is dus volgens de vakjury een van de 5 beste managementboeken van het afgelopen jaar. Doe er je voordeel mee! Deze week het derde principe:

 

‘Ontspan volledig’

1. Waarom?

Over het waarom van dit derde principe kan ik kort zijn. Als wij ontspannen zijn dan zijn we ontvankelijker, sensitiever, flexibeler, sneller, energieker, evenwichtiger, aantrekkelijker en veel minder kwetsbaar. Genoeg redenen dus.

Maar echt ontspannen is in onze moderne, westerse wereld kan nog best uitdagend zijn. Onze samenleving is resultaatgericht en competitief. We stellen hoge eisen aan elkaar en aan onszelf. ‘Ik moet carrière maken’, ‘ik wil het goed doen’ en ‘ik moet bijhouden wat er in (meerdere) groepsapps wordt gedeeld omdat ik anders het gevoel heb iets gemist te hebben’, ‘we staan voortdurend ‘aan’’. Zo maar wat quotes uit het nationale stressdebat van vorige week. Het wijst allemaal op spanning. De effecten hiervan op ons lichaam zijn fors. Sluipenderwijs gaan we steeds slechter functioneren, en dat terwijl we steeds hogere eisen aan elkaar stellen. Dit is bepaald geen duurzaam scenario en juist daarom is een goed begrip van dit derde principe belangrijk.

2. Uit de organisatiepraktijk

‘OK, ik zorg er voor’, hoorde Elise zichzelf tegen haar leidinggevende zeggen. Die was kort daarvoor aan haar bureau verschenen met het verzoek om voor 09:00 de volgende dag een rapportage aan te leveren. Voor de zoveelste keer deze maand verlegde zij haar grenzen, want eigenlijk kon zij die klus er helemaal niet bij hebben. Maar ‘nee’ zeggen kan je carrière schaden. Hulp vragen deed ze niet, want dat zou kunnen worden uitgelegd als onbekwaamheid. Dus deed zij er zelf maar weer een schepje bovenop. De prijs die zij betaalde was dat zij iedere dag wat moeier op haar werk verscheen. Totdat zij merkte dat, hoe zeer zij ook haar best deed, alles alleen maar slechter leek te gaan. Zij meldde zich bij haar huisarts die een burnout diagnosticeerde. Voor haar herstel was zij een aantal maanden uit de running.

Maartje heeft een drukke baan als assistent accountant. Zij heeft leuke collega’s maar haar echte voldoening haalt zij uit het in contact zijn met haar klanten. Dat is waar zij voor wil staan. Als het om de interne organisatie gaat dan heeft ook zij te maken met ad hoc rapportages. Soms wringt dat. Toen zij net bij het accountantskantoor werkte probeerde zij aan die verwachtingen te voldoen. Maar zij voelde dat de stress die daarmee gepaard ging haar geen goed deed. Dit heeft zij direct bespreekbaar gemaakt op een positieve manier. Dat maakte dat men sindsdien wat meer rekening houdt met haar. Om de balans tussen inspanning en ontspanning voor haarzelf te managen maakt zij dagelijkse een korte maar lekkere wandeling. Naast haar werk is haar passie, twee keer per week dansen, voor haar heilig. Want, zo zegt ze zelf; ‘lekker met je lijf bezig, samen met vrienden relativeren. Het helpt om ‘in control’ te blijven. In ieder geval over mijzelf’, zegt ze, maar daarmee lukt het ook voor in haar werk.

3. Achtergrondinfo

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. 1 op de 6 Nederlanders heeft er last van en het kost onze samenleving jaarlijks bijna 9 miljard euro. Vanuit het perspectief van aikido bezien is spanning één van de belangrijkste oorzaken voor stagnatie. Als mens beweeg je dan trager, ben je veel kwetsbaarder en loop je veel sneller vast in de interactie met je omgeving. Ditzelfde geldt voor een gespannen team of organisatie. De beweging stokt, mensen voelen zich veel sneller onveilig of aangevallen en echt samenwerken wordt bemoeilijkt. Omdat wij alleen 100% invloed hebben op wat wij hier zelf in doen hou ik het in de rest van deze blog dicht bij jou.

Spanning in je lijf heeft als eigenschap dat het toeneemt. Onopgeloste spanning maakt stresshormonen als adrenaline, noradrenaline en cortisol vrij. Die brengen je lichaam in de overlevingsmodus. De gevolgen daarvan kunnen op langere termijn schadelijk zijn. Je immuunsysteem slechter gaat functioneren, je wordt vatbaarder voor ziektes, je voelt je opgejaagd, je wordt intoleranter en je kunt minder goed omgaan met tegenslagen. Als je volledig ontspant, dan ben je vrij van blokkades waardoor alles kan stromen, je adem, je bloed, je levensenergie (KI). Je bent dan veel ontvankelijker, wendbaarder maar ook aantrekkelijker voor je omgeving. 

Volledig kunnen ontspannen is dus een fundamentele competentie. Gelukkig is dat goed te leren. Vanuit aikido zijn er twee ingangen die daarbij zeer behulpzaam zijn en heel direct werken. Je fysieke houding en je adembeweging. Voor beide ingangen hieronder een tip.

4. Er zelf mee aan de slag

Ontspannen via je houdingAls je helemaal recht staat, dat wil zeggen volledig in lijn met de zwaartekracht, dan kan je lichaam ontspannen. In het plaatje hierboven is daarvan alleen sprake bij het meest linker poppetje. De andere vier staan allemaal op hun eigen manier scheef. Dit is bij de meesten van ons het geval. Het plaatje illustreert mooi dat bijvoorbeeld een kanteling in het bekken consequenties heeft op allerlei andere plekken in een lichaam. Met de volgende stappen kun je een rechte houding aannemen. Die werkt positief door op je door mentale ruimte. Ervaar het zelf.

  1. Ga met je voeten op heupbreedte staan, zo dat je tenen naar voren wijzen. Rol je schouders een keer naar achteren.
  2. Kom langzaam een stukje op je tenen staan en vind zo je balans.
  3. Zak nu langzaam recht met de zwaartekracht mee naar beneden, tot je hielen de grond raken. Zo sta je recht. Sommigen zullen het gevoel hebben wat meer naar voren te staan. Dat kan kloppen. Velen staan onbewust wat naar achteren. Wat telt is dat je kunt voelen dat je lichaam ontspant. Herhaal de oefening eventueel, maar dan langzamer. Door te vertragen kun je beter voelen wat er in je lijf gebeurt.

Ontspannen via je adembewegingGewoon doorademen is nog een hele kunst. Onbewust zetten we vele maken per dag onze adem vast. Let er maar eens op, bijvoorbeeld bij iets simpels als het opstaan uit je stoel. Als je dan je adem vast zet blokkeer je daarmee de natuurlijke ademstroom en dat geeft spanning. Als je dit bij jezelf merkt, doe het dan nog een keer opnieuw maar blijf dan doorademen. Zo kun je het verschil ervaren en je bewustzijn hierop vergroten.

Geef een glimlach weg. Ons voorhoofd is een graadmeter voor eventuele spanning in ons lichaam. Met een glimlach ontspant je voorhoofd … maar ook de rest van je lichaam. Een glimlach is bovendien de kortste verbinding tussen twee mensen. Het werkt aanstekelijk :).

5. Het vervolg …

Ik hoop dat deze blog waardevol voor je was. Zo ja, deel hem dan met anderen voor wie dit ook interessant kan zijn. Over 2 weken, op dinsdag 30 juli 2019, post ik de volgende blog over al weer het vierde aikidoprincipe dat luidt; doe alles vanuit je centrum. Een kernprincipe omdat dit gaat over werken vanuit je oorspronkelijke kracht. Je kunt daar dan de hele maand augustus mee oefenen zodat je startpunt voor na de zomer klopt. 

Als jij niet kunt wachten dan heb ik een paar opties voor je:

  1. Lees mijn boek ‘Business aikido’. Via deze link kun je bestellen of bladeren door het boek: https://kiworkx.nl/business-aikido/
  2. Inspirerende keynote voor je evenement? Een masterclass voor jouw (management)teamdag? Een meerdaagse teamtraining? 1 op 1 begeleiding?

Contact mij voor informatie: https://kiworkx.nl/contact/ of bel 06-41118827

Tot de volgende blog, over 2 weken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top